قیمت روغن موتور برلیانس

قیمت روغن موتور برلیانس

یکی از مهمترین جنبه‌های نگهداری از برلیانس تعویض منظم روغن است. روغن موتور برلیانس نقش مهمی در کارکرد روان و کارآمد موتور شما دارد. در جدول زیر قیمت روغن موتور انواع برلیانس آورده شده است. علاوه بر این، تفاوت‌های بین روغن موتور اقیمت روغن موتور برلیانسصلی و تقلبی را بررسی خواهیم کرد.

جدول قیمت روغن موتور خودرو برلیانس

شرح کالاقیمت(تومان)
روغن موتور برلیانس مدل پارس سوپر پایا 10W40 چهار لیتری389,000
روغن موتور برلیانس مدل توتال 10W40 Quartz امارات 7000 حجم 4 لیتر1,379,000
روغن موتور برلیانس مدل ایرانول ریسینگ 10W40 چهار لیتری339,000
روغن موتور سوپر پاور 10W40 اسپیدی 4 لیتر359,000
روغن موتور بهران رانا 10W40 حجم 4 لیتر479,000
روغن موتور بهران سوپر پیشتاز 10W40 یک لیتری109,000
روغن موتور کاسترول مگناتک 5W30 حجم 4 لیتر849,000

اهمیت تعویض منظم روغن موتور در برلیانس شما

وظیفه اصلی روغن موتور خودرو روانکاری قطعات متحرک داخل موتور است که به کاهش اصطکاک و جلوگیری از سایش بیش از اندازه کمک می‌کند. علاوه بر این، روغن با انتقال گرما از قطعات متحرک، به خنک کردن پیشرانه کمک می‌کند.

بدون تعویض منظم روغن، آلاینده‌ها ، براده‌های فلزی و محصولات جانبی احتراق می‌توانند در روغن انباشته شوند. این ناخالصی‌ها می‌توانند کارایی روغن را کاهش دهند و منجر به افزایش اصطکاک و گرما شوند. با گذشت زمان، این سناریو می‌تواند تشدید شده و باعث شود که اجزای موتور برلیانس سریعتر فرسوده شوند و منجر به گرم شدن بیش از حد موتور شود.

یکی دیگر از جنبه‌های حیاتی تعویض منظم روغن، حفظ راندمان موتور است. روغن تازه تضمین می‌کند که موتور بدون ذرات یا لجن که می‌تواند عملکرد را پایین بیاورد، به آرامی کار می‌کند. این نه تنها برای کارکردن موتور برلیانس در شرایط عالی ضروری است، بلکه به حفظ بهره‌وری سوخت نیز کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید | قیمت باتری برلیانس

اهمیت تعویض منظم روغن موتور در برلیانس شما

همچنین شایان ذکر است که روغن موتور حاوی مواد افزودنی است که برای بهبود عملکرد آن در زمینه‌های مختلف از جمله افزایش ویسکوزیته، جلوگیری از زنگ‌زدگی و کاهش تشکیل کف طراحی شده است. با کهنه شدن روغن موتور، این افزودنی‌ها تجزیه می‌شوند و اثربخشی آنها کاهش می‌یابد و توانایی روغن برای محافظت کامل از موتور کاهش می‌یابد.

چند وقت یکبار باید روغن موتور برلیانس را تعویض کنیم؟

فاصله زمانی تعویض روغن خودرو بسته به عوامل مختلفی از جمله نوع وسیله نقلیه‌ای که رانندگی می‌کنید، سن ماشین، نوع روغن استفاده شده و عادات رانندگی شما می‌تواند متفاوت باشد. اما برای دارندگان خودروهای برلیانس، مسافت پیموده شده بین تعویض روغن بین 7000 تا 10000 کیلومتر است. با این حال، توصیه می‌کنیم که به دفترچه راهنمای اتومبیل خود مراجعه کنند.

در عصر فناوری‌های پیشرفته خودرو و روغن‌های مصنوعی با کارایی بالا، برخی از مدل‌های جدیدتر ممکن است فواصل طولانی‌تری بین تعویض روغن ایجاد کنند. به عنوان مثال، روغن‌های مصنوعی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در مقایسه با روغن‌های معدنی سنتی، در شرایط کارکرد نامطلوب، دوام و عملکرد بهتری داشته باشند و زمان بین سرویس‌های روغن را افزایش دهند.

در سمت دیگر عادات رانندگی شما نیز نقشی اساسی در تعیین تعداد دفعات تعویض روغن برلیانس بازی می‌کند. سفرهای کوتاه مکرر، یدک‌کشی و رانندگی در شرایط بسیار گرم یا سرد یا حتی ترافیک، همگی می‌توانند به فرسودگی سریع روغن کمک کنند. بنابراین، رعایت توصیه‌های سازنده و در نظر گرفتن الگوهای رانندگی، شما را به ایجاد یک برنامه مناسب برای تعویض روغن راهنمایی می‌کند.

بیشتر بخوانید | قیمت صفحه کلاچ برلیانس

نشانه‌هایی که روغن موتور برلیانس شما نیاز به تعویض دارد

چندین شاخص کلیدی می‌توانند به شما کمک کنند تا تشخیص دهید که زمان تعویض روغن فرا رسیده است. یکی از بارزترین آن‌ها ظاهر روغن شماست. میله اندازه‌گیری را بیرون بکشید و روغن را بررسی کنید. اگر تیره و پر از ذرات آلاینده به نظر برسد، نشانه واضحی است که روغن دیگر عملکرد روانکاری حیاتی خود را به طور موثر انجام نمی‌دهد.

گوش دادن به صدای پیشرانه نیز می‌تواند سرنخ‌هایی را ارائه دهد. موتوری که صدای تق تق، تیک تیک یا سایر صداهای غیرعادی ایجاد می‌کند، می‌تواند نشانه‌ای از روغن کاری ناکافی باشد. این امر به این دلیل اتفاق می‌افتد که روغن با گذشت زمان و استفاده، ویسکوزیته و توانایی روان‌کاری قطعات موتور را از دست می‌دهد و در نتیجه تماس فلز با فلز و صدا افزایش می‌یابد. شاخص دیگر نیز، کاهش قابل‌توجه در بهره‌وری سوخت برلیانس شماست. وقتی روغن کثیف یا خیلی کهنه می‌شود، موتور شما برای کارکرد باید سخت‌تر کار کند، که باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود.

بیشتر بخوانید | قیمت سرسیلندر برلیانس

 

روغن موتور برلیانس شما نیاز به تعویض دارد

 

عواقب تعویض دیرهنگام روغن موتور برلیانس

بی‌توجهی به تعویض به موقع روغن موتور یک قمار با سلامت موتور برلیانس شماست که می‌تواند منجر به مشکلات فنی شود. با بالا رفتن عمر روغن موتور، ظرفیت آن برای روانکاری و خنک‌کردن موتور به دلیل تجمع آلاینده‌ها و تجزیه مولکول‌های روغن کاهش می‌یابد. این کاهش راندمان روغن منجر به افزایش اصطکاک بین اجزای موتور می‌شود. چنین اصطکاکی نه تنها دمای کارکرد موتور را بالا می‌برد، بلکه سایش قطعات آن را نیز تسریع می‌کند. با گذشت زمان، این می‌تواند منجر به آسیب قابل‌توجه و در صورت تشدید، خرابی کامل موتور شود.

در ادامه باید گفت که راندمان موتور کاهش می‌یابد و بر عملکرد کلی خودرو و مصرف سوخت تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، وجود روغن قدیمی و کثیف می‌تواند باعث گرفتگی در فیلتر روغن و کانال‌های عبور روغن در داخل موتور شود. این انسداد شدت جریان روغن‌رسانی را محدود کرده و از رسیدن آن به مناطق ضروری جلوگیری می‌کند. در نتیجه عدم روغن‌کاری مناسب در این نواحی می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد و در نهایت خرابی موتور شود. باید اضافه کنیم که فواصل طولانی‌مدت بین تعویض روغن می‌تواند منجر به تشکیل لجن شود، ماده‌ای غلیظ و قیر مانند که می‌تواند آسیب قابل‌توجهی به اجزای موتور وارد کند.

بیشتر بخوانید | قیمت شمع برلیانس

تفاوت روغن موتور اصلی برلیانس در برابر روغن تقلبی

روغن موتور اصلی به گونه‌ای طراحی شده است که ضمن برآورده کردن استانداردهای سخت‌گیرانه تعیین‌شده توسط سازنده خودرو، و تضمین می‌نماید که همه جنبه‌ها، از ویسکوزیته گرفته تا ترکیب مواد افزودنی، برای پشتیبانی از عملکرد بهینه موتور و طول عمر طراحی شده است. این روغن‌ها تحت آزمایش‌های دقیق قرار می‌گیرند تا تضمین کنند که محافظت، کارایی و مصرف سوخت مورد نیاز برلیانس شما را فراهم می‌کنند.

برعکس، روغن‌های موتور تقلبی اغلب با وعده سازگاری با خودروهای مختلف به بازار عرضه می‌شوند، اما فاقد ویژگی‌های ضروری و کنترل‌های کیفیت محصولات اصلی هستند. این روغن‌های نامرغوب می‌توانند منجر به انبوهی از مشکلات موتور از جمله کاهش روغن‌کاری، افزایش سایش و پارگی و حتی خرابی کامل موتور شوند. استفاده از روغن‌های تقلبی نیز ممکن است گارانتی خودروی شما را باطل کند و هزینه‌های قابل‌توجهی برای تعمیر به شما تحمیل کند.

تشخیص روغن موتور اصل از روغن تقلبی شامل بررسی بسته‌بندی محصول برای نشانگرهای اصالت مانند هولوگرام،کدهای مخصوص و استانداردهای مربوطه است. بنابراین توصیه می‌شود که روغن‌ موتور برلیانس را از فروشندگان مطرح خریداری کنید.

روغن موتور برلیانس h220 و h230

در سال 1992، کارخانه برلیانس در چین شروع به کار کرد و خودروهایی را با الهام از طراحی BMW تولید کرد. این برند در سال ۱۳۹۳ با همکاری پارس خودرو و سایپا راهی بازار ایران شد و اولین مونتاژ خود را در منطقه رقم زد. معرفی مدل‌های برلیانس، یعنیH230  سدان وH220  هاچ بک به ترتیب در اواخر سال ۱۳۹۴ و نیمه دوم سال ۱۳۹۵ اتفاق افتاد. قابل ذکر است که هر دو مدل دارای پیکربندی موتور و مشخصات فنی یکسان هستند و فقط در طراحی خارجی خود متفاوت هستند.

قابل ذکر است که هر دو H230 و H220 در انواع نیمه اتوماتیکAMT  و دنده دستی موجود هستند که هر کدام از موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری BM15L با 16 سوپاپ نیرو می‌گیرند. ظرفیت روغن برلیانس با این موتور در حدود ۴.۲ لیتر به همراه فیلتر است و قیمت روغن موتور برلیانس h220 و h230 می‌تواند بر اساس برند سازنده و وارداتی یا داخلی‌ساز بودن روغن موتور تفاوت چشم‌گیری داشته باشد.

بیشتر بخوانید | قیمت سرپلوس برلیانس

روغن موتور برلیانس h220 و h230

روغن موتور برلیانس h330 و h320

تقریباً همزمان با معرفی سری برلیانس 200 در ایران، سری برلیانس 300 نیز برای اولین‌بار عرضه شد. این سری دو مدل ارائه می‌کرد: برلیانس H320، هاچ بک، و برلیانس H330، که یک خودروی صندوقدار محسوب می‌شود. هر دو مدل در گزینه‌های گیربکس نیمه اتوماتیک و دستی در دسترس بودند و در ابتدا از موتور BM15L استفاده می‌کردند. با این حال، به دلیل مشکلات عملکردی با این موتور در سری 300، یک تغییر در سال ۱۳۹۷رخ داد و پیشرانه 1.5 لیتری BM15L با موتور قوی‌تر 1.65 لیتری BM16LB در سری 300 جایگزین شد.

این ارتقاء موتور قابل‌توجه بود، زیرا قدرت خودرو را افزایش داد و در نتیجه شتاب و عملکرد کلی آن را در جاده بهبود بخشید. روغن موتور توصیه شده برای برلیانس H330 و H320 دارای درجه گرانروی 10W40 است که البته در سرمای شدید می‌توان این روغن را با درجه گرانروی 5W30 جایگزین کرد. در مورد قیمت روغن موتور برلیانس h330 و h320 باید گفت که با توجه به استاندارد کیفی روغن و نرخ ارز دچار نوسان است.

روغن موتور برلیانس V5

برلیانس V5، کراس آوری است که در سال ۹۵ و ۹۶ در مجموعه سایپا تولید شد، که با استفاده از موتور  MITSUBISHI 4A92A خود را از سایر مدل‌های خط تولید برلیانس متمایز ‌می‌کرد. این پیشرانه یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ تنفس طبیعی است که مهندسی منحصر‌به‌فرد آن را در برند برلیانس برجسته می‌کند. هنگامی که صحبت از تعمیر و نگهداری به میان می‌آید، روغن موتور بهینه برای برلیانس V5، در اکثر شرایط آب و هوایی در مناطق مختلف – خواه گرم، متوسط یا خنک – 10w40 است.

با این حال، برای کسانی که در آب و هوای سردتر زندگی می‌کنند یا با فصول زمستان روبرو هستند، تعویض با روغن موتور 5w30 برای اطمینان از مراقبت بهتر از موتور توصیه می‌شود. طبق دفترچه راهنمای خودرو، ظرفیت روغن موتور برای برلیانس V5، در صورت مجهز شدن به موتور 1.6 لیتری و بدون تعویض فیلتر روغن، 3.5 لیتر است. همچنین توصیه می‌شود که مالکان فیلتر روغن را همزمان با روغن موتور تعویض کنند تا عملکرد بهینه را حفظ کنند.

نتیجه‌ گیری

تعویض منظم روغن یک جنبه اساسی در نگهداری برلیانس است که نباید نادیده گرفته شود. زمان مناسب برای تعویض روغن خودرو بر اساس مشخصات خودرو، عادات رانندگی و نوع روغن متفاوت است، اما رعایت فواصل زمانی توصیه شده باعث می‌شود موتور برلیانس شما به خوبی کار کند و سالم بماند. نادیده گرفتن علائمی که نشان می‌دهد روغن برلیانس شما نیاز به تعویض دارد یا به تاخیر انداختن این سرویس ضروری می‌تواند منجر به آسیب شدید موتور، کاهش عملکرد و در نهایت تعمیرات پرهزینه شود.

علاوه بر این، انتخاب روغن موتور اصلی به جای تقلبی، نقش مهمی در حفظ عملکرد و طول عمر خودرو برلیانس شما دارد. با اولویت دادن به تعویض منظم روغن و انتخاب روغن اصلی، از سرمایه‌گذاری خود محافظت می‌کنید و مطمئن می‌شوید که وسیله نقلیه شما برای سال‌های آینده بدون مشکل کار می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی