راهنمای خرید ضد جوش و ضد یخ ماشین

راهنمای خرید ضد جوش و ضد یخ ماشین

وجود سیستم خنک کننده در تمامی خودروها باعث کنترل دمای بدنه موتور در محدوده استاندارد می شود. این سیستم در حالت عادی با آب کار می کند. اما در برخی شرایط و فصول خاص آب قادر به انجام وظایف این سیستم نیست.

در این صورت استفاده از یکسری مواد شیمیایی با نام ضد جوش و ضد یخ در ماشین الزامی است. این ماده شیمیایی به عنوان یک ماده کمکی به آب اضافه می شود و باعث کاهش نقطه انجماد آب در فصل زمستان و افزایش نقطه جوش آب در فصل تابستان می گردد. در واقع ضد یخ/ضد جوش برای جلوگیری از یخ زدگی و جوش آوردن موتور در فصول مختلف کاربرد دارد. استفاده از ضد جوش و ضد یخ در ماشین مزیت های دیگری نیز دارد که در ادامه مقاله به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.

انواع ضد جوش و ضد یخ

ضد جوش و ضد یخ ها از نظر رنگ انواع مختلفی دارند. جدید ترین نوع آن به رنگ بنفش ساخته شده است. تفاوت رنگ در ضد یخ به دلیل وجود اتیلن گلیکول می باشد. جدیدترین مدل ضد یخ که به رنگ بنفش تولید می شود امروزه به راحتی در بازار در دسترس کاربران قرار نمی گیرد. رنگ یک ضد یخ به خودی خود بی رنگ بوده و وجود سیلیکات آن را به رنگ آبی تغییر می دهد.

 

وقتی فسفات نیز به ترکیب شیمیایی این مایع اضافه می‌شود آن را به رنگ سبز در می آورد. لازم به ذکر است که ضد جوش/ضد یخ های قرمز اسیدی هستند. بهتر است ضدیخ های مختلف با هم مخلوط نشوند زیرا باعث کاهش کیفیت و کاهش خاصیت خورندگی این ماده شیمیایی می گردد.

تاثیر ضد جوش و ضد یخ بر سلامت ماشین

همانطور که در ابتدای بحث به آن اشاره شد، ضد جوش/ضد یخ به عنوان یک ماده شیمیایی کمکی باعث تنظیم نقطه انجماد و نقطه جوش آب موجود در سیستم خنک کننده به صورت متعادل می شود. از دیگر تاثیرات بارز این ماده شیمیایی می ‌توان به جلوگیری و محافظت قطعات در برابر خوردگی و زنگ زدگی اشاره کرد.

جالب است بدانید که در بیشتر موارد از ضد یخ تنها به جهت خاصیت ضد خورندگی و جلوگیری از اکسید شدنقطعات فلزی توسط آب استفاده می شود. از دیگر خواص مهم ضد یخ/ضد جوش می توان به ظرفیت بالای انتقال حرارت توسط آنه اشاره کرد. محلول بودن در آب و غیر قابل اشتعال بودن این ماده باعث شده کاربران با خیال راحتی از آن استفاده کنند. این مایع شیمیایی همچنین دارای خاصیت ضد کف به مقدار بسیار بالا است. به این ترتیب استفاده از مایع ضد جوش و ضد یخ بر سلامت موتور خودرو تاثیر به سزایی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید | راهنمای خرید قطعات یدکی مرسدس بنز

نکات مهم درمورد ضد جوش و ضد یخ

ضد جوش و ضد یخ هایی که در بازار به فروش می رسند دارای تاریخ انقضا هستند. توجه داشته باشید ضد یخ هایی که در سیستم خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرند پس از مدتی خاصیت خود را از دست داده و باعث ایجاد آسیب به موتور خودرو می شوند. پس لازم است که به صورت دوره ای نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

عده ای بر این باورند که می‌توان مایع را در فریزر قرار داد و میزان کیفیت آن را اندازه گیری کرد! اما توجه داشته باشید که این روش تنها برای تعیین خاصیت ضد یخ بودن مایع قابل قبول است و با این روش مهمترین ویژگی مایع یعنی ضد خورندگی بودن آن، قابل سنجش نیست. اغلب تاریخ انقضای ضد یخ با توجه به جنس قطعات مختلف خودرو تعیین می شود. همچنین میزان عمر ضد یخ بر روی این ماده قید شده که لازم است به هردو دقت نمایید.

بیشتر بخوانید | لوازم یدکی برلیانس h230

 

نکات مهم درمورد ضد جوش و ضد یخ

 

ضد یخ در بیشتر موارد به نسبت یک به یک یا ۵۰ درصد در سیستم به کار برده می شود. جهت داشتن یک انتخاب خوب برای خودروی خود لازم است به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید. داشتن یکسری اطلاعات شما را در انتخاب یک ضد یخ خوب کمک می کند. در دفترچه راهنمای خودرو زمان تعویض ضد یخ و میزان ترکیب آن با آب قید شده است. از نکات جالب و قابل توجه در مورد این مایع شیمیایی رنگ آن است که در کشور ما به رنگ سبز و صرفا جهت تشخیص نشتی مایع می باشد و ربطی به میزان کیفیت آن ندارد. دقت کنید که لزوماً همرنگ بودن ضد یخ ها باعث نمی شود که شما بتوانید آنها را با هم مخلوط کنید، زیرا ضد یخ ها کیفیت یکسانی ندارند. برای رقیق سازی ضد یخ ها نیز باید به دستورالعمل توجه نمایید.

بیشتر بخوانید | لوازم یدکی برلیانس h330

بهترین مارک ضد جوش و ضد یخ

اگر به سلامت خودروی خود اهمیت می دهید باید یک ضد جوش و ضد یخ با کیفیت و مناسب برای خودروی خود تهیه کنید. پس به سراغ بهترین مارک ضد یخ/ضد جوش بروید. برند های مطرح و مارک های معروف معمولاً فرمول درست تری در ساخته این ماده شیمیایی به کار می گیرند. از طرفی برندهای مختلفی در بازار وجود دارد. البته انتخاب شما به نوع و کارایی ضد یخ نیز بستگی دارد. کاسپین نامی آشنا و معتبر در بازار است که ارائه دهنده ضد یخ/ضد جوش های بسیار با کیفیت می باشد. فومن شیمی مارک معروف دیگر موجود در بازار است که توانسته نظر کاربران را به خود جلب کند. بهران و ایرانول دیگر برندهای مطرح ضد جوش و ضد یخ در ایران هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی