12 قابلیت‌ کاربردی گوشی‌ های IOS که هر کسی نمی‌ داند

قابلیت-گوشی-ios

با بیش از یک و نیم میلیارد دستگاه IOS فعال در سراسر جهان، اپل همچنان به معرفی ویژگی های جدید و نوآورانه با هر نسخه متوالی ادامه می‌دهد. اما در این بین قابلیت‌های کاربردی وجود دارد که از نظر بیش‌تر خریداران مخفی می‌ماند.

در این مقاله از سامانه متقاضی، ۱۲ ویژگی کاربردی و مخفی گوشی‌های  IOSرا بررسی خواهیم کرد که ممکن است بسیاری از کاربران از آن آگاه نباشند. همچنین مزایا و کاربردهای عملی این ویژگی‌ها را پوشش خواهیم داد تا بتوانید بیشترین بهره را از گوشی همراه خود ببرید.

 

یک. قابلیت IOS App Clips

یکی از بزرگترین ویژگی‌ هایی که در IOS 16 گنجانده شده است، App Clips است. برنامه کلیپ‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاربران بدون دانلود، به برنامه‌ها دسترسی سریع و آسان داشته باشند.

در واقع اپ‌کلیپ‌ها نسخه‌های سبک‌وزن برنامه‌ها هستند که می‌توانند بلافاصله پس از دسترسی به آن‌ها استفاده شوند. این تجربه شبیه به باز کردن یک برنامه از اپ استور است، اما به جای دانلود برنامه، می‌توانید بلافاصله از App Clips بدون نیاز به دانلود کامل و نصب برنامه از آن استفاده کنید.

App Clips یک راه عالی برای کاربران است تا بتوانند به سرعت از ویژگی‌های یک برنامه استفاده کنند. این قابلیت به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که ورژن‌های سبک‌تری از برنامه خود را در اختیار کاربران قرار دهند.

قابلیت-IOS-App-Clips

دو. حالت تصویر در تصویر

ویژگی تصویر در تصویر به کاربران این امکان را می‌دهد که در حین استفاده از برنامه‌های دیگر، یک تماس ویدیویی را تجربه کنند و یا همزمان یک فایل ویدیویی را تماشا کنند.

برای استفاده از این قابلیت، به سادگی یک برنامه را باز کرده و گزینه “تصویر در تصویر” را انتخاب کنید. با این کار، برنامه در پنجره کوچک‌تری روی صفحه باز می‌شود و به شما امکان می‌دهد در حالی که همچنان یک فیلم را تماشا می‌کنید و یا در حال تماس ویدیویی هستید، از برنامه‌ای دیگر در گوشی موبایل خود استفاده کنید.

ضمن اینکه اندازه و موقعیت این پنجره را می‌توان به راحتی سفارشی سازی کرد، قابلیت تصویر در تصویر را می‌توان با برنامه‌های پخش موسیقی نیز تجربه کرد. بنابراین می‌توانید در حین انجام کارهای دیگر به موسیقی، پادکست یا ویدیو گوش دهید.

 

سه. مشاهده سریع اعلان‌ ها

Raise to Wake یک ویژگی فوق العاده کارآمد IOS 16 است که به کاربر امکان می‌دهد اعلان‌های خود را در یک نگاه مشاهده کند. با فعال کردن این قابلیت می‌توانید به راحتی و بدون نیاز به باز کردن قفل گوشی، تمامی اعلان‌های خود را هنگام برداشتن گوشی خود مشاهده کنید. این کار نیاز به فشار دادن دکمه‌ یا کشیدن انگشت روی صفحه را‌ برای بررسی اعلان‌ها را از بین می‌برد.

برای فعال کردن Raise to Wake، در قسمت تنظیمات به Display & Brightness بروید. در آنجا گزینه Raise to Wake را روشن کنید و تمام. این ویژگی در آفون 6S یا جدیدتر موجود است و می‌تواند راهی عالی برای اطلاع سریع از اعلان‌های باشد.

 

چهار. تنظیم نور چراغ قوه

چراغ قوه یک ابزار فوق العاده مفید است و قابلیت تنظیم شدت نور آن یک ویژگی عالی است. در گوشی آیفون تنها با چند ضربه می‌توانید روشنایی نور خود را متناسب با هر موقعیتی تنظیم کنید.

برای تنظیم شدت چراغ قوه در آیفون، Control Center را با کشیدن انگشت از پایین به بالا باز کنید (در آیفون ۱۰، باید از گوشه بالا سمت راست به پایین بکشید). هنگامی که مرکز کنترل را باز کردید، می‌توانید از لمس سه بعدی روی نماد چراغ قوه برای دسترسی به گزینه‌های تنظیم شدت نور استفاده کنید.

شما می‌توانید از بین چهار سطح روشنایی، از کم تا بسیار روشن، یکی را بسته به نیاز خود انتخاب کنید. این ویژگی کاربردی به شما امکان می‌دهد تا روشنایی نور خود را بسته به شرایط تنظیم کنید.

تنظیم-نور-چراغ-قوه-در-ios

پنج. افزایش امنیت یادداشت‌ ها

برنامه Notes یک راه آسان برای ذخیره و سازماندهی یادداشت های مهم، از جمله اطلاعات محرمانه ارائه می‌دهد. با این حال، برای اینکه اطلاعات خود را ایمن نگه دارید و اطمینان حاصل کنید که هیچ کس به آن دسترسی غیرمجاز ندارد، ضروری است از یادداشت‌های خود با رمز عبور محافظت کنید.

برای افزایش امنیت برنامه Notes خود، این مراحل را دنبال کنید. ابتدا به بخش تنظیمات اپلیکیشن Notes بروید. سپس رمز عبور را انتخاب کنید و کد یا Touch ID را به عنوان روش شناسایی خود انتخاب کنید. پس از انجام این کار، هر یادداشتی که می‌خواهید خصوصی نگه دارید را می‌توان در برنامه قفل کرد. برای انجام این کار، یادداشت را به سمت چپ برنامه بکشید و روی نماد قفل ضربه بزنید. رمز عبور خود را وارد کنید و یادداشت شما ایمن خواهد شد.

با استفاده از رمز عبور، می‌توانید مطمئن شوید که فقط شما به محتوای ذخیره شده در برنامه Notes دسترسی دارید. رمزگذاری به ویژه اگر اطلاعات حساسی را در این برنامه نگهداری می‌کنید، مهم است.

 

شش. رهایی از شبکه‌ های وای‌ فای ضعیف

اگر با اتصال Wi-Fi ضعیف سر و کار دارید، iOS راه حلی برای شما دارد. ویژگی Wi-Fi Assist هنگامی که Wi-Fi شما ضعیف است به طور خودکار به اتصال شبکه تلفن همراه سوئیچ می‌شود تا بتوانید از اتصال بی‌وقفه لذت ببرید.

برای فعال کردن این قابلیت به بخش تنظیمات رفته و Cellular را انتخاب کنید. به پایین بروید تا گزینه Wi-Fi Assist را پیدا کنید و آن را روشن کنید. این قابلیت به ویژه در صورتی مفید است که بسته اینترنت پُرحجمی روی سیم کارت خود داشته باشید، زیرا به کمک آن، در زمانی که Wi-Fi شما قطع می‌شود شما را متصل نگه می‌دارد.

هنگامی که اتصال شما تکه تکه یا کند است، Wi-Fi Assist می‌تواند فوق العاده مفید باشد. توجه به این نکته مهم است که اگر داده‌های زیادی در برنامه‌تان باقی نمانده باشد، ممکن است منجر به مصرف داده بیشتر در شبکه تلفن همراه شما شود، بنابراین اگر این ویژگی را فعال کنید مراقب میزان داده‌ای که استفاده می‌کنید باشید.

Wi-Fi-Assist-in-ios

هفت. قابلیت‌ های مسیریابی

iOS 16 چندین بروزرسانی را در برنامه Maps به ارمغان آورده که باعث می‌شود تا کاربران راحت‌تر به مقصد موردنظرشان دسترسی پیدا کنند. ویژگی «نگاه به اطراف» به کاربران امکان می‌دهد دیدی در سطح خیابان از محیط اطراف خود داشته باشند و درک بهتری از چیدمان محیط اطراف داشته باشند.

علاوه بر این، اپلیکیشن Maps اکنون دارای یک حالت ویژه برای دوچرخه سواران و همچنین یک حالت مسیریابی برای خودروهای الکتریکی است که با استفاده از این ویژگی، کارآمدترین مسیر را برای خودروی الکتریکی نمایش می‌دهد.

ضمن اینکه ویژگی نقشه های داخلی، برای ارائه نقشه‌های داخلی سه بعدی از فضاهای اماکن مختلف و مسیرها برای دسترسی به فرودگاه‌ها و مراکز خرید بسیار کارآمد است. به شکلی که این پیشرفت‌ها یافتن مسیر و کاوش در محیط را برای کاربران آسان‌تر از همیشه می‌کنند.

 

هشت. تایپ کردن درخواست‌ ها برای سیری

تایپ درخواست‌ ها به سیری برای کاربرانی که نمی‌توانند به راحتی با سیری در محیط‌های خاص مانند مکان‌های بسیار شلوغ یا بسیار ساکت صحبت کنند، گزینه بسیار خوبی است. برای فعال کردن این ویژگی در دستگاه IOS، کافی است برنامه Settings را باز کنید، General، سپس Accessibility و در نهایت Siri را انتخاب کنید. سپس، گزینهType to Siri  را تغییر دهید.

پس از فعال شدن، کاربران می‌توانند درخواست‌های خود را مستقیماً در رابط سیری تایپ کنند. سپس دستیار هوشمند اپل، آنچه را که کاربر تایپ می‌کند را تفسیر کرده و با اطلاعات مفید پاسخ می‌دهد یا بر اساس درخواست شما اقدام می‌کند.

این قابلیت به ویژه برای کسانی که در محیط‌های پر سر و صدا هستند که شنیدن صدای سیری را دشوار می‌کند مفید است. علاوه بر این، تایپ کردن درخواست‌ها از صحبت کردن با سیری امن‌تر است، زیرا آنچه که شما با صدای بلند می‌گویید را پخش نمی‌کند.

استفاده از این ویژگی همچنین به صرفه جویی در زمان، در صورت نیاز کاربر به تایپ سریع کمک می‌کند. با Type to Siri، تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی دکمه هوم ضربه بزنید تا رابط سیری باز شود، سپس شروع به تایپ کنید و اجازه دهید سیری بقیه کارها را انجام دهد، به همین سادگی.

تایپ-کردن-درخواست_-ها-برای-سیری

نه. قطع شدن موسیقی بعد از زمان مشخص

iOS یک ویژگی پنهان دارد که می‌تواند برای بسیاری از ما مفید باشد. این ویژگی توانایی تنظیم زمانی برای توقف موسیقی پس از پایان آن است. این ویژگی بخشی از برنامه ساعت است و از زبانه تایمر قابل دسترسی است.

برای تنظیم آن، پس از ورود به تب Timer، می‌توانید گزینه When Timer Ends را انتخاب کرده و آن را به Stop Playing تغییر دهید. به این ترتیب، می‌توانید مدت زمان تایمر را تنظیم کنید و پس از پایان آن، پخش موسیقی در دستگاه شما به طور خودکار متوقف می‌شود.

به طور کلی، این یک راه عالی برای مدیریت پخش موسیقی در دستگاه‌های iOS و اطمینان از تخلیه نشدن باتری در طول شب است.

 

ده. متوقف کردن ردیاب‌ های سایت‌ ها

با انتشار IOS 11، اپل تعدادی ویژگی‌های جدید اضافه کرده که می‌تواند حریم خصوصی و کنترل کاربر بر روی اینترنت را افزایش دهد. از جمله آنها امکان ردیابی وب سایت‌ها برای تبلیغات و اهداف دیگر است.

با قابلیت Safari، کاربران می‌توانند تنظیماتی به نام (Prevent Cross-Site Tracking) را فعال کنند که کوکی‌ها را از سایت‌هایی که فعالیت‌های آنلاین آنها را نظارت می‌کنند مسدود می‌کند. این مورد می‌تواند به محافظت از داده‌های کاربر در برابر جمع آوری بدون اطلاع یا رضایت آنها کمک کند.

البته ویژگی‌های دیگری هم در دسترس است، به عنوان مثال در همان بخش تنظیمات، کاربران می‌توانند از نمایش همه تبلیغات پاپ آپ در هنگام اینترنت‌گردی جلوگیری کنند. این یک ویژگی عالی است که می تواند به طور قابل توجهی سرعت مرور را بالا ببرد و از نمایش تبلیغات مزاحم در سایت‌ها جلوگیری کند.

بنابراین اگر به دنبال کنترل و حفظ حریم خصوصی بیشتر در وب هستید، این دو ویژگی را در جدیدترین نسخه سافاری موجود در iOS 11 بررسی کنید. هر دو ویژگی ایمنی، حریم خصوصی و کارایی بیشتری را هنگام گشت و گذار در وب به کاربران ارائه می‌دهند.

 

یازده. جست‌ و جو در بین تب‌ های سافاری

بدون شک یافتن یک تب خاص در میان تعداد زیادی از تب‌های بازشده، کار ساده‌ای نیست. آخرین به روز رسانی سیستم عامل iOS یک راه حل مفید برای ناامیدی ناشی از مدیریت برگه‌ها ارائه می‌دهد.

برای استفاده از این ویژگی مخفی، ابتدا مطمئن شوید که دستگاه شما در حالت افقی قرار دارد و سپس روی نماد تب (که شبیه دو مربع است) ضربه بزنید. اکنون می‌توانید به گزینه Search Tabs دسترسی داشته باشید که می‌تواند با قرار دادن سریع برگه مورد نظرتان در میان سایر تب‌ها، در زمان شما صرفه‌جویی کند.

با گزینه Search Tabs، تب های شما می توانند در کمترین زمان سازماندهی شوند و پیمایش در برگه‌های Safari می تواند تجربه بسیار آسان‌تری باشد. این ویژگی را امتحان کنید تا از یافتن سریع برگه‌های مورد نیاز خود با یک ضربه لذت ببرید!

Search-Tabs-in-ios

دوازده. تایپ کردن با یک دست

اگر از کاربران آیفون هستید، ممکن است از ویژگی تایپ با یک دست تعجب کنید. صفحه‌کلید Quick Type، تایپ با یک دست را آسان می‌کند.

برای استفاده از حالت صفحه کلید یک دستی، کافی است صفحه کلید را در یک برنامه بالا بیاورید و روی نماد globe/emoji ضربه بزنید و نگه دارید. پس از انجام این کار، می‌توانید حالت صفحه کلید یک دستی را در ۲ حالت دست راست یا دست چپ انتخاب کنید.

حالت صفحه کلید یک دستی مزایای متعددی نسبت به صفحه کلید استاندارد با اندازه کامل دارد. در این حالت تمام دستورات کلیدی به یک سمت منتقل می‌شود، بنابراین می‌توانید به سرعت با یک انگشت تایپ کنید و علاوه بر این به شما امکان می‌دهد با همان دست اسکرول کنید.

این ویژگی همچنین به شما امکان می‌دهد تا اشتباهات تایپی را سریع ویرایش کنید و در زمان صرفه‌‌جویی کنید.

در واقع برای کاربر امروزی که نیاز به آزادی و راحتی دارد تا بتواند در هر موقعیتی تایپ کند، حالت صفحه کلید یک دستی تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند.

 

کلام آخر

در حال حاضر گوشی‌ های آیفون علاقه‌مندان بسیاری را از سراسر دنیا و به‌خصوص از ایران به سمت خود جلب کرده است. در این مقاله از سامانه متقاضی به ۱۲ ویژگی کاربردی گوشی‌ های IOS اشاره کردیم که هر کسی در مورد آنها نمی‌داند. اگر شما هم یکی از صاحبان گوشی‌های آیفون هستید، اطلاع از هر کدام از این ویژگی‌ها می‌تواند علاوه بر صرفه جویی در زمان و راحتی شما، منجر به افزایش ایمنی گوشی همراه شما شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *