قابلیت های کاربردی گوشی اندروید که هر کسی نمی‌ داند

گوشی-اندروید

اندروید یکی از پرکاربردترین و قدرتمندترین سیستم عامل‌های دنیاست. این نرم‌افزار به طور مداوم در حال تکامل است و در هر نسخه با ویژگی‌های جدیدتری به بازار فرستاده می‌شود.

حتی باتجربه‌ترین کاربران اندروید نیز ممکن است از تمام ویژگی‌ها و قابلیت های این پلتفرم آگاه نباشند. در این نوشته از سامانه متقاضی، 10 ویژگی کاربردی اندروید را که ممکن است از نظر بیشتر کاربران مخفی مانده باشد، بررسی خواهیم کرد.

در مورد ویژگی‌ها، کارهایی که آنها می‌توانند انجام دهند و اینکه چگونه می‌توانید از آنها برای استفاده حداکثری از دستگاه خود استفاده کنید، صحبت خواهیم کرد. بنابراین، بیایید به بررسی این ویژگی‌های شگفت انگیز اندروید بپردازیم!

 

یک. ویژگی System UI Tuner اندروید

System UI Tuner یک ویژگی پیشرفته و قدرتمند اندروید است که به شما امکان می‌دهد رابط کاربری تلفن همراه خود را سفارشی کنید. با استفاده از آن، می‌توانید جنبه‌های مختلف رابط، مانند تنظیمات اعلان، نمادهای نوار وضعیت و موارد دیگر را تغییر دهید.

با انتشار اخیر اندروید 12، بسیاری از ویژگی‌های جدید مانند توانایی سفارشی کردن رنگ نوار وضعیت، فقط با System UI Tuner در دسترس هستند. با استفاده از این ویژگی، می‌توانید مطمئن شوید که گوشی موبایل شما دقیقاً همانطور که می‌خواهید ظاهر می‌شود و کار می‌کند.

System UI Tuner همچنین به شما کنترل بیشتری بر نحوه عملکرد اعلان‌ها در تلفن شما می‌دهد. می‌توانید انتخاب کنید کدام اعلان‌ها در صفحه قفل شما ظاهر شوند، یادآوری‌های اعلان را تنظیم کنید، و انواع مختلف اعلان‌ها را برای برنامه‌های مختلف تنظیم کنید. علاوه بر این، می‌توانید از System UI Tuner برای کنترل نمادهایی که در نوار وضعیت شما ظاهر می‌شوند، مانند نماد باتری، نماد WiFi و موارد دیگر استفاده کنید.

System-UI-Tuner

دو. قابلیت Night Light در گوشی موبایل اندروید

Night Light یکی از کاربردی ترین، اما کمتر شناخته شده‌ترین ویژگی‌های اندروید است. این قابلیت صفحه نمایش تلفن همراه شما را روی دمای رنگ گرمتر تنظیم می‌کند و می تواند برای کاهش فشار چشم در طول استفاده در شب استفاده شود. این ویژگی اکنون بخشی از آخرین نسخه اندروید 12 است که استفاده و سفارشی سازی آن را آسان‌تر می‌کند.

در واقع هر چقدر که به ساعت‌های پایانی شب نزدیک‌تر می‌شوید نور پس‌زمینه هم گرم‌تر می‌شود و به شما کمک می‌کند که بهتر بخوابید. این ویژگی را می‌توان طوری پیکربندی کرد که هنگام غروب آفتاب به طور خودکار روشن شود، بنابراین نیازی نیست که به صورت دستی این قابلیت را فعال کنید. همچنین می‌توانید شدت و دمای رنگ حالت نور شب را سفارشی کنید.

این قابلیت به ویژه برای افرادی که ساعت‌های طولانی را تا آخر شب با گوشی موبایل یا تبلت خود می‌گذرانند بسیار مفید است. با تنظیم دمای رنگ صفحه نمایش، نور شب می‌تواند به کاهش فشار چشم و بهبود کیفیت خواب شما کمک کند.

 

سه. ویژگی مزاحم نشوید اندروید

مزاحم نشوید، یکی از بهترین ویژگی‌ های اندروید است که به کاربران اجازه می‌دهد اعلان‌های گوشی موبایل خود را سریع و آسان کنترل کنند. با معرفی اندروید 12، این ویژگی حتی بیشتر بهبود یافته است تا کنترل بیشتری بر نحوه و زمان دریافت اعلان‌ها فراهم شود.

با فعال کردن حالت مزاحم نشوید در دستگاه اندرویدی خود، می‌توانید قوانینی را برای مدیریت اعلان‌ها تنظیم کنید. می‌توانید اعلان‌ها را از همه برنامه‌ها به جز برخی برنامه‌ها بی‌صدا کنید، یا حتی آنها را فقط در زمان‌های خاصی بی‌صدا کنید. همچنین می‌توانید انتخاب کنید که اعلان‌ها به‌طور خودکار بر اساس موقعیت مکانی فعلی شما یا اینکه آیا دستگاه شما به شبکه Wi-Fi متصل است یا خیر، بی‌صدا شود.

نکته مهم در مورد Do Not Disturb این است که می‌توانید آن را مطابق با نیازهای خود سفارشی کنید. برای مثال، اگر در یک جلسه یا کلاس مهمی هستید، می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که فقط تماس‌های مخاطبین خاص مجاز باشد. و اگر فقط می‌خواهید آرام باشید، می‌توانید همه اعلان‌ها را تا زمانی که حالت مزاحم نشوید را خاموش نکنید، بی‌صدا کنید.

استفاده از Do Not Disturb یکی از بهترین راه‌ها برای کنترل اعلان‌های تلفن همراه و تمرکز روی کارهایی است که برایتان مهم‌تر هستند. با پیشرفت‌های جدید در Android 12، سفارشی کردن تنظیمات مزاحم نشوید برای مطابقت با نیازهایتان آسان‌تر است.

do-not-disturb-android

چهار. مدیریت دقیق فایل‌ ها

یکی از ویژگی‌ های اندروید که اغلب نادیده گرفته می‌شود، مدیریت فایل است. این یک ابزار فوق العاده مفید برای هر کاربر گوشی موبایل است و با آپدیت جدید اندروید 12، قدرتمندتر از همیشه است.

ویژگی مدیریت فایل، پیمایش در میان تمام فایل‌ های ذخیره شده در دستگاه شما و حتی مشاهده تمام فایل‌ های رسانه‌ای که در دستگاه خود دارید، مانند عکس‌ها، فیلم‌ها، موسیقی و اسناد را آسان می‌کند. همچنین یک راه آسان را برای انتقال فایل ها از تلفن همراه به دستگاه‌های دیگر و یا بالعکس فراهم می‌کند.

همچنین می‌توانید از File Manager برای جستجوی سریع فایل‌های خاص، سازماندهی آنها در پوشه‌ها، تغییر نام و موارد دیگر استفاده کنید. بنابراین اگر می‌خواهید مدیریت فایل‌های خود را آسان‌تر و کارآمدتر کنید، مدیریت فایل یکی از ویژگی‌های ضروری اندروید است.

 

پنج. حالت کنترل با یک دست

یکی از راحت‌ ترین ویژگی‌های اندروید، امکان استفاده از حالت یک دستی در گوشی موبایل است. این مورد زمانی مفید است که بخواهید کاری را به سرعت در دستگاه خود انجام دهید در حالی که شی دیگری را در دست دیگر خود دارید.

با فعال کردن حالت یک دستی، صفحه گوشی شما به اندازه کوچک‌تر تبدیل می‌شود، تا بتوانید به راحتی تنها با یک دست از آن استفاده کنید. می‌توانید اندازه صفحه نمایش را با کشیدن انگشت خود به بالا و پایین تنظیم کنید و همچنین جهت گوشی خود را با چرخاندن آن به چپ یا راست تنظیم کنید. تا زمانی که حالت یک دستی را خاموش نکنید یا از برنامه خارج شوید، نمایشگر کوچک شده در جای خود باقی می‌ماند.

استفاده از حالت One-Handed Mode ، دسترسی به برنامه‌های پرکاربرد، یادداشت‌برداری، بررسی اعلان‌ها و موارد دیگر را بدون نیاز به استفاده همزمان از دو دست، آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند.

One-Handed-Mode

شش. حالت دسکتاپ در اندروید

Force Desktop Mode یکی از ویژگی‌های کمتر شناخته شده اندروید است که می‌تواند یک تغییر واقعی گوشی موبایل شما باشد. با استفاده از این ویژگی، کاربران می‌توانند تلفن همراه خود را به «حالت دسکتاپ» تغییر دهند، که به آن‌ها اجازه می‌دهد به همان برنامه‌ها، وب‌سایت‌ها و محتوایی که در لپ‌تاپ یا رایانه رومیزی وجود دارند، دسترسی پیدا کنند.

این به ویژه برای کسانی که با برنامه‌های پیچیده کار می کنند یا مسئول مدیریت یک وب سایت یا وبلاگ از دستگاه اندرویدی خود هستند بسیار مفید است.

ویژگی حالت دسکتاپ با اندروید 12 معرفی شد. این قابلیت در زمانی که کاربر نیاز به دسترسی به وب‌سایت یا برنامه ای که برای تلفن همراه بهینه‌سازی نشده داشته باشد، به طور خودکار گوشی موبایل را به حالت دسکتاپ تغییر می‌دهد. با استفاده از این ویژگی، کاربران می‌توانند از طیف کاملی از ویژگی‌های ارائه شده برای لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی در گوشی خود بهره ببرند.

 

هفت. ویژگی قفل هوشمند در گوشی اندروید

Smart Lock یک ویژگی فوق‌ العاده مفید اندروید است که می تواند به حفظ امنیت گوشی موبایل شما کمک کند. با Smart Lock، می‌توانید قوانینی را تنظیم کنید که به دستگاه شما امکان می‌دهد بدون نیاز به رمز عبور، قفل آن را باز کنید.

به عنوان مثال، اگر دستگاه شما با یک دستگاه بلوتوث قابل اعتماد دیگر مانند هدست یا استریو ماشین جفت شده باشد، هر زمان که دو دستگاه به هم متصل شوند، قفل آن باز می‌شود. این ویژگی با اندروید 11 و 12 کار می‌کند.

همچنین می‌توانید از قابلیت قفل هوشمند برای باز کردن قفل دستگاه خود زمانی که در مکان خاصی مانند خانه یا محل کار خود هستید استفاده کنید. Smart Lock همچنین به شما امکان می‌دهد دستگاه خود را با چهره خود هماهنگ کنید، بنابراین هر زمان که به آن نگاه می‌کنید قفل آن باز می‌شود.

این ویژگی برای کسانی که می‌خواهند تلفن همراه خود را ایمن نگه دارند، اما نمی‌خواهند که هر بار برای دسترسی به گوشی موبایل خود رمز عبور وارد کنند، بسیار مفید است.

 

هشت. اسکرین‌ شات سریع

ویژگی بهبود یافته اسکرین‌ شات یکی از بهترین ویژگی‌های اندروید در آخرین نسخه اندروید است. با جدیدترین نسخه اندروید، کاربران اکنون می توانند سریعتر و راحت‌تر از صفحه اسکرین‌شات بگیرند. گرفتن اسکرین شات با تلفن همراه می‌تواند مشکل باشد، اما با ویژگی بهبود یافته اسکرین‌شات در اندروید 12، آسان‌تر از همیشه است.

برای دسترسی به این ویژگی کافی است دکمه های پاور و کاهش صدا را به طور همزمان فشار داده و نگه دارید. این به شما این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به پیمایش در منوهای اضافی، از هر چیزی که در حال حاضر بر روی صفحه نمایش دستگاه شما نمایش داده می‌شود، عکس بگیرید. پس از گرفتن اسکرین‌شات، می توانید آن را با ویرایشگر داخلی ویرایش کنید یا با دوستان و خانواده به اشتراک بگذارید.

 

نه. ویژگی Google Now on Tap

Google Now on Tap یکی از قدرتمندترین ویژگی‌های اندرویدی است که امروزه در دسترس است. این یک موتور جستجوی متنی است که می‌تواند به سوالات پاسخ دهد و کارهای مفیدی را در ارتباط با زمینه نمایش دستگاه شما انجام دهد.

با استفاده از Google Now on Tap، کاربران تلفن‌های همراه دارای اندروید نسخه 6 ماشرمالو و نسخه‌های جدیدتر می‌توانند بدون خروج از صفحه فعلی خود، اطلاعات را جستجو کنند، برنامه‌ها را راه‌اندازی کنند، محتوا را بیابند یا مسیرها را دریافت کنند.

برای استفاده از Google Now on Tap، دکمه خانه را از هر جایی در اندروید به مدت طولانی فشار دهید تا گوگل صفحه فعلی را برای اطلاعات مرتبط جستجو کند. این موارد می‌تواند شامل موسیقی، مکان‌ها، مخاطبین، برنامه‌ها و موارد دیگر باشد.

همچنین می‌توانید متن را به سرعت ترجمه کنید، تصاویر و نتایج وب را جستجو کنید، زمان‌های نمایش و بررسی فیلم‌ها را دریافت کنید، و حتی موارد را در وب‌سایت‌های مختلف مقایسه کنید.

Google-Now-on-Tap

ده. قابلیت Screen pinning اندروید

یکی از ویژگی‌ های کمتر شناخته شده اندروید، پین کردن صفحه است. این نرم افزار با اندروید 5.0 آب نبات چوبی معرفی شد و به شما اجازه می‌دهد تا به طور موقت صفحه گوشی موبایل خود را روی یک اپلیکیشن قفل کنید.

این بدان معناست که اگر می‌خواهید به شخصی اجازه دهید از تلفن شما استفاده کند اما نمی‌خواهید به کل دستگاه دسترسی داشته باشد، می‌توانید برنامه را پین کنید و تا زمانی که پین آن را بردارید روی صفحه می‌ماند.

برای پین کردن یک برنامه خاص، صفحه نمای کلی را باز کنید و آیکون پین (پینی که دارای چسب انگشت شست است) که در گوشه سمت راست پایین صفحه نمایش داده می‌شود را فشار دهید. از شما خواسته می‌شود که این عمل را تأیید کنید، پس از آن به صفحه اصلی که برنامه مورد نظر به آن پین شده است منتقل می‌شوید. تا زمانی که در این حالت هستید، هیچ برنامه یا تنظیمات دیگری قابل دسترسی نیست. برای غیرفعال کردن این حالت، تنها کاری که باید انجام دهید این است که دکمه‌های برگشت و نمای کلی را همزمان به مدت دو ثانیه فشار دهید.

سنجاق صفحه در اندروید 12 بهبود یافته است و اکنون می‌توان از آن به همراه حالت مهمان استفاده کرد. با فعال بودن Digital Wellbeing، کاربران می‌توانند محدودیت‌هایی را برای مدت زمانی که شخص دیگری می‌تواند از یک برنامه در زمان پین شدن استفاده کند، تعیین کنند. این برنامه، اندروید را به ابزاری عالی برای والدینی تبدیل می‌کند که می‌خواهند فرزندان خود را در حین استفاده از تلفن همراه خود ایمن نگه دارند.

 

نتیجه‌گیری

گوشی‌ های موبایل اندروید روزبه‌روز پیشرفته‌تر می‌شوند، اما در این میان قابلیت‌های به دردبخوری وجود دارند که کمتر کسی از آنها اطلاع دارد. ما در این نوشته از سامانه متقاضی، به ۱۰ قابلیت جالب اندروید اشاره کردیم و نحوه دسترسی به بیشتر آنها را برای شما عنوان کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *