گیربکس تیگو 5

گیربکس تیگو 5

تیگو 5 یکی از پرطرفدارترین خودروهای چینی است و به‌دلیل داشتن گیربکس اتوماتیک، تجربه لذت‌بخشی از رانندگی را ارائه می‌دهد. به‌مرورزمان این گیربکس اتوماتیک نیز ممکن است با مشکلاتی مواجه شود که با تعمیر و تعویض قطعات معیوب می‌توان آن‌ها را برطرف ساخت. در هنگام مواجهه با مشکلاتی چون لرزش غیرعادی حین تعویض دنده، روشن شدن چراغ اخطار موتور، خارج شدن دنده از جای خود و نشتی روغن باید به فکر عیب‌یابی و تعمیر گیربکس باشید. با تعویض روغن تیگو 5 پس از طی هر ۵۰۰۰۰ کیلومتر و سرویس دوره‌ای آن‌، می‌توان طول عمر گیربکس را افزایش داد.

tiggo 5

گیربکس تیگو 5

گیربکس تیگو 5 توسط شرکت چری و به‌صورت ویژه برای خودرو تیگو 5 تولید می‌شود. این گیربکس به‌دلیل مشخصات و ویژگی‌ها خاص خود، به یکی از برترین قطعات موجود در تیگو 5 تبدیل شده است. مصرف سوخت بهینه و شتاب و سرعت بالا دو مورد از ویژگی‌های برجسته این گیربکس هستند. همچنین هزینه نگهداری گیربکس تیگو 5 پایین بوده و طول عمر بالایی نیز دارد. از مهم‌ترین مزایای این قطعه می‌توان به افزایش شتاب و سرعت خودرو با آن اشاره کرد. این گیربکس اتوماتیک با انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها به‌صورت ایده‌آل، باعث می‌شود تا خودرو به‌سرعت شتاب بگیرد.

لازم به ذکر است که این گیربکس با رعایت استانداردهای کیفی بسیار بالایی تولید شده و از کیفیت بسیاری نیز برخوردار است. پس از تولید گیربکس تیگو 5 پایداری و مقاومت این قطعه در شرایط سخت تست می‌شود تا از کیفیت بالای آن اطمینان یابند. با انجام سرویس‌های دوره‌ای و توجه به تعویض روغن گیربکس در زمان مناسب، می‌توانید به مدت طولانی بدون نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات گیربکس، از خودرو خود استفاده نمایید. با این حال گاهی ممکن است عملکرد گیربکس تیگو 5 دچار اختلال شود که در چنین مواقعی می‌توانید با تعویض یا تعمیر قطعات مشکل را به‌سادگی برطرف سازید.

قیمت گیربکس تیگو 5

قیمت گیربکس تیگو 5 باتوجه به عواملی مانند نوع قطعه، برند، کیفیت و محل خرید تعیین می‌گردد. اگر قصد خرید گیربکس تیگو 5 را دارید، توصیه می‌شود که در ابتدا در اینترنت به جست‌وجو پرداخته و سپس به‌صورت حضوری به فروشگاه‌ها مراجعه نمایید. بدین ترتیب می‌توانید در رابطه با بازه قیمتی این قطعه، اطلاعات کاملی را به‌دست آورید. با مقایسه قیمت‌ها در هنگام خرید هر محصول نیز می‌توان بهترین تصمیم را اتخاذ نمود.

البته در برخی از فروشگاه‌ها این قطعات با قیمت بسیار پایین به فروش می‌رسند که اغلب به‌دلیل تقلبی بودن محصولات‌ ارائه شده در این مراکز است‌. توصیه می‌شود که در هنگام خرید گیربکس تیگو 5 به فروشگاه‌های مطمئن و معتبر مراجعه نمایید. با خرید اینترنتی از یک فروشگاه معتبر نیز می‌توانید در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنید.

قطعات گیربکس تیگو 5

گیربکس تیگو 5 از قطعات مختلفی تشکیل شده که هر کدام وظایف مهمی را برعهده دارند. با آشنایی با این قطعات و اطلاع از ویژگی‌ها، ساختار و عملکرد هر کدام، در صورت بروز هر مشکلی در خودرو، می‌توانید به عیب‌یابی آن بپردازید. تعدادی از قطعات مهم و اساسی گیربکس تیگو 5 عبارتند از:

  • ساعتی گیربکس
  • شیر برقی گیربکس
  • مبدل گشتاور گیربکس
  • سنسور سرعت
  • سنسور دور موتور
  • واشرهای گیربکس
  • اورینگ‌های گیربکس
  • کاسه نمد گیربکس

ساعتی گیربکس

ساعتی گیربکس نقش بسیار مهمی در قرارگیری این قطعه در حالت‌های مختلف دارد. ساعتی گیربکس در گذشته از چدن ساخته می‌شد؛ اما امروزه جهت کاهش وزن، آن را از آلومینیوم می‌سازند. این قطعه دارای مجراهای تودرتویی بوده که مسیر عبور روغن گیربکس اتوماتیک هستند. با افزایش تعداد دنده‌های گیربکس به پیچیدگی این مجراها افزوده می‌شود. ساعتی گیربکس اتوماتیک تیگو 5 به کنترل جریان روغن گیربکس اتومات و تنظیم فشار هیدرولیکی کلاچ‌ها کمک می‌کند‌. علاوه‌بر این، این قطعه فشار هیدرولیکی کلاچ‌ها و باندهای مختلفی که دنده‌ها را درگیر و جدا می‌کنند را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.

این قطعه به‌وسیله شیر برقی و سنسور به ماژول کنترل گیربکس متصل می‌گردد. ماژول کنترل گیربکس در صورت دریافت سیگنال‌هایی، آن‌ها را به شیر برقی در ساعتی گیربکس منتقل کرده و بدین ترتیب کلاچ یا باند مناسب باتوجه با دنده مورد نظر فعال می‌شود‌. از اجزا تشکیل‌دهنده ساعتی گیربکس می‌توان یک‌سری سوپاپ، ساچمه و فنر را نام برد‌. این قطعات با عملکرد هماهنگ خود، به کنترل جریان روغن گیربکس اتوماتیک تیگو 5 می‌پردازند. مشکلاتی که در صورت خرابی این قطعه به‌وجود می‌آیند عبارتند از:

  • تاخیر در تعویض دنده
  • تعویض دنده در زمان نامناسب
  • تقه زدن و لرزش حین تعویض دنده
  • روشن شدن چراغ هشداردهنده گیربکس

 

شیر برقی

از کاربردی‌ترین اجزای گیربکس خودروهای مدرن می‌توان به شیرهای برقی اشاره کرد‌. شیر برقی تیگو 5 به تنظیم دقیق و متناسب جریان سیال هیدرولیک در گیربکس می‌پردازد که منجر به تعویض دنده‌ها و عملکرد مناسب و بدون مشکل خودرو خواهد شد. شیر برقی در گیربکس خودروهای تیگو 5 یکی از مهم‌ترین اجزا سیستم کنترل هیدرولیک محسوب می‌شود. از وظایف این شیرها می‌توان به تنظیم فشار هیدرولیک، هدایت جریان سیال و به کار انداختن کلاچ‌ها و دنده‌های مختلف اشاره کرد.

با عملکرد صحیح شیرهای برقی، تعویض دنده آسان‌تر و روان‌تر انجام می‌گیرد. شیر برقی شیفت تیگو 5 بر درگیری و جدا شدن دنده‌های مختلف نظارت دارد. سیگنال‌های ماژول کنترل انتقال یا واحد کنترل موتور پس از رسیدن به این شیرهای برقی، باندهای مورد نیاز برای دستیابی به دنده لازم توسط شیر برقی شیفت را فعال می‌کنند. شیر برقی کنترل فشار به تنظیم فشار هیدرولیک درون گیربکس می‌پردازد. بدین ترتیب جریان سیال به‌صورت استاندارد تنظیم می‌گردد. از جمله وظایف شیر برقی کنترل فشار می‌توان به جلوگیری از لغزش کلاچ، کاهش شوک تعویض دنده و اطمینان از انتقال نرم بین دنده‌ها اشاره کرد.

شیر برقی قفل‌دار نیز در خودروهای دارای مبدل‌های گشتاور مانند تیگو 5 مشاهده می‌شود. این شیرهای برقی بر کنترل درگیر شدن کلاچ قفل مبدل گشتاور نظارت دارند. درواقع می‌توان گفت که شیرهای برقی قفل‌دار به بهبود بازده سوخت و تولید گرما کمک می‌کنند.

tiggo 5

در صورت وجود هرگونه مشکل در مبدل گشتاور تیگو 5، این فرآیند مختل خواهد شد. برای جلوگیری از بروز مشکلات بزرگ‌تر حین رانندگی توصیه می‌شود که در صورت خرابی مبدل گشتاور تیگو 5، هرچه سریع‌تر برای تعویض آن اقدام نمایید. اگر احساس می‌کنید شیر برقی تیگو 5 شما خراب شده با انجام یک تست تشخیصی می‌توانید مشکل آن را تشخیص دهید. ابزارهای اسکن و نرم ‌افزارهای تخصصی برای تشخیص مشکلات گیربکس مورد استفاده قرار می‌گیرند. در صورت فرسودگی و آسیب‌دیدگی شیرهای برقی، می‌توانید آن را از جعبه دنده خارج کرده و به تعمیر یا تعویض بپردازید.

همچنین از محلول‌های تمیزکننده مخصوصی نیز می‌توانید برای برطرف کردن مشکلات ناشی از زباله یا آلودگی شیر برقی استفاده کنید‌. در صورت عدم برطرف شدن مشکلات این قطعه با تعمیرات جزئی، می‌بایست برای تعویض آن اقدام نمایید. در صورتی که از دانش کافی در این زمینه برخوردار نیستید، توصیه می‌شود که برای تعویض گیربکس از یک تکنسین حرفه‌ای کمک بگیرید‌.

مبدل گشتاور تیگو 5

زمانی که موتور خودرو با دور گشتاور و سرعت کم در حرکت بوده، مبدل گشتاور گیربکس ارتباط بین موتور و جعبه دنده را برقرار می‌کند. برای آشنایی بهتر با ساختار مبدل گشتاور می‌توانید دو پنکه را تصور نمایید که در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند؛‌ در صورتی که یکی از این پنکه‌ها با سرعت زیاد بچرخد، به‌دلیل ایجاد جریان هوا، پنکه دوم نیز پس از مدت کوتاهی شروع به چرخیدن خواهد کرد.

در مبدل گشتاور تیگو 5 نیز دو توربین در مقابل یکدیگر قرار دارند؛ اما در این خودرو روغن جایگزین هوا شده است. در صورتی که خودروهای با دنده اتوماتیک را با ترمز متوقف سازید و سپس پدال گاز را برای سرعت دادن به خودرو فشار دهید، برای متوقف کردن مجدد آن لازم است تا پدال ترمز را این بار با فشار بیشتری به سمت پایین هدایت کنید.

tiggo5 spare part

درواقع هنگام فشار دادن پدال ترمز و افزایش سرعت خودرو، روغن هیدرولیک بیشتری به داخل مبدل گشتاور تیگو 5 ارسال شده و باعث افزایش گشتاور انتقال یافته به چرخ‌ها می‌شود. مبدل گشتاور در ساختار جعبه دنده اتوماتیک از ۴ بخش پمپ، توربین  استاتور و روغن هیدرولیک یا سیال جعبه دنده تشکیل شده است‌. بدنه مبدل گشتاور تیگو 5 به فلایول موتور توسط پیچ متصل شده و به همین دلیل مبدل متناسب با هر سرعتی که موتور داشته باشد، شروع به چرخیدن می‌کند. پره‌هایی که سبب پمپ کردن مبدل گشتاور می‌گردند نیز به بدنه متصل هستند و سرعت آن‌ها با سرعت موتور برابر است.

مشخصات گیربکس تیگو 5

تیگو 5 دارای جعبه دنده اتوماتیک (CVT) ۷ سرعته با کد گیربکس QR019CHA است و توسط کشور چین به تولید می‌رسد. در این خودرو افزایش سرعت و تعویض دنده گیربکس‌های CVT توسط دو فولی ورودی و خروجی و یک تسمه فولاد انجام می‌گیرد و به همین دلیل حین رانندگی تعویض دنده احساس نخواهد شد. لازم به ذکر است که گیربکس اتوماتیک ام‌وی‌ام تیگو 5 تعویض خودکار، دنده‌های متنوعی دارد. یکی از مزایای مهم این گیربکس عدم داشتن قطعات زیاد گیربکس است. بدین ترتیب گیربکس مقدار شتاب را باتوجه به نیروی موتور تنظیم کرده و پس از آن این نیرو را به چرخ‌ها ارسال می‌کند.

از آنجایی که گیربکس‌های CVT دارای عملکردی روان هستند، می‌توان گفت که مصرف سوخت تیگو 5 نیز کاهش می‌یابد. اگر می‌خواهید گیربکس تیگو 5 شما عملکرد صحیح و استاندارد خود را حفظ نماید، توصیه می‌شود که سرویس‌های دوره‌ای آن را فراموش نکنید. تعدادی از مشخصات گیربکس تیگو 5  عبارتند از:

  • حجم روغن گیربکس اتوماتیک تیگو 5 CVT: ۸ لیتر
  • مدل گیربکس: ۷ سرعته CVT
  • تعویض روغن: هر ۵۰۰۰۰ کیلومتر
  • کد گیربکس: QR019CHA
  • ساخت شرکت: ACTECO چین

علائم خرابی گیربکس

اگر صاحب خودروی دنده اتوماتیک مانند تیگو 5 هستید، بهتر است که با علائم خرابی گیربکس آشنا شوید تا در صورت بروز هرگونه مشکل بتوانید آن را تشخیص داده و اقدام به برطرف ساختن آن نمایید. از جمله علائم خرابی گیربکس این خودرو که می‌توانند نگران‌کننده باشند عبارتند از:

  • احساس لرزش در گیربکس
  • روشن شدن چراغ اخطار موتور
  • از جای درآمدن دنده
  • نشت روغن

احساس لرزش در گیربکس

ایجاد لرزش در گیربکس یکی از مهم‌ترین نشانه‌های خرابی آن است.‌ در صورت ادامه‌دار بودن این لرزش‌ها در هنگام افزایش سرعت تیگو 5، باید به خرابی گیربکس مشکوک شوید. اگر حین تعویض دنده، خودروی شما دچار لرزش شد، لازم است بدانید که گیربکس خراب شده و نیروی غیرعادی‌ سبب خرد شدن چرخ‌دنده‌های گیربکس می‌گردد. این مشکل ممکن است ناشی از کم‌ بودن مایع انتقال‌دهنده یا نشتی آن باشد. عدم کافی بودن روغن گیربکس می‌تواند باعث سایش اجزای داخلی سیستم گیربکس و ایجاد لرزش در هنگام تعویض دنده شود.

روشن شدن چراغ اخطار موتور

در خودروهای دنده اتوماتیک مانند تیگو 5، روشن شدن چراغ موتور نشانه‌ای از خرابی آن است‌. سنسورهای زیادی در این خودروها وجود دارند که به بررسی خرابی و ارسال هشدار به راننده می‌پردازند. سنسور مربوط به مشکلات گیربکس CVT، ECU نام دارد. این سنسور با نام هوش مرکزی و هوش مصنوعی خودرو شناخته می‌شود. از جمله دلایل بروز این مشکل می‌توان به داغی بیش از حد گیربکس، معیوب ‌بودن سنسورهای سرعت، وجود مشکل در سلونوییدهای گیربکس و لغزش در گیربکس اشاره کرد. در صورت روشن شدن چراغ موتور خودرو بهتر است که به یک تعمیرگاه مراجعه نمایید تا پس از عیب‌یابی، به تعمیر یا تعویض قطعه معیوب بپردازند.

خارج شدن دنده از جای خود

خارج شدن دنده از جای خود از جمله مشکلات نادر خودرو محسوب می‌شود؛ اما در صورت مواجهه با این مشکل، لازم است بدانید که گیربکس خودرو شما دچار یک مشکل جدی شده است. در تیگو 5، ECU تعویض دنده ماشین را با بررسی متغیر‌های مختلف کنترل می‌کند. اگر عملکرد سیستم انتقال قدرت یا ECU دچار اختلال گردد، راننده به‌اجبار می‌بایست پدال گاز را بیشتر فشار دهد که در این صورت دنده از جای خود خارج خواهد شد. در این شرایط می‌بایست به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مراجعه نمایید.

بوی روغن

اگر بوی روغن را استشمام کرده‌اید یا در بخش‌های خارجی گیربکس قطره‌های روغن را دیده‌اید، می‌بایست اولین حدس شما، خرابی گیربکس تیگو 5 باشد. این روغن بین قطعات داخلی گیربکس از ایجاد اصطکاک بین چرخ‌دنده‌ها جلوگیری می‌کند. از جمله عواملی که باعث نشت روغن می‌شوند عبارتند از: خرابی واشرها، مهر و موم محفظه گیربکس، آسیب‌دیدگی چرخ‌دنده، آسیب‌دیدگی کاسه نمد یا پایین آمدن سطح روغن گیربکس. با مراجعه به تعمیرگاه و اقدام به تعمیر یا تعویض هر یک از این قطعات آسیب‌دیده، می‌توان گیربکس را تعمیر کرد. در صورت نشت روغن، با برطرف ساختن این مشکل می‌توان از خوردگی قطعات گیربکس جلوگیری کرد.

tiggo 5

سخن پایانی

گیربکس قطعه‌ای است که به حرکت کردن خودرو، تنظیم سرعت و انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها کمک می‌کند. گاهی ممکن است قطعات گیربکس مانند ساعتی گیربکس، مبدل گشتاور یا شیر برقی آن دچار مشکل شوند.‌ برای جلوگیری از ایجاد اختلال در عملکرد گیربکس باید هرچه سریع‌تر برای تعمیر یا تعویض این قطعات اقدام کرد. از جمله علائم خرابی گیربکس که به شما کمک می‌کنند تا به خرابی این قطعه پی ببرید، می‌توان احساس لرزش، روشن شدن چراغ اخطار موتور، نشت روغن و خارج شدن دنده از جای خود را نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پیشنهادی